Sunday, September 18, 2011

Sampai Syurga [9]

"Minn, jangan pergi. Tunggu saya!" Minn mempercepatkan langkahnya. Dia tidak ingin bersua muka lagi dengan Khai. Menatap wajah Khai makin meremukkan hati. Dan dia tidak kuat untuk itu.
"Minn!"
Ada tangan memegang kejap bahunya. Langkah Minn terhenti.Jantungnya berdegup pantas.Badannya dipusingkan. Kini 2 pasang mata bertatapan.Terlalu dekat hinggakan terasa hangat hembusan nafas Khai di pipinya.
"Kenapa awak nak tinggalkan saya, Minn?" Minn menundukkan wajah tatkala disoal begitu.Air mata yang bertakung luruh menuruni kedua belah pipinya.Redup lontaran pandangan Khai menambahkan sayu di lubuk hati.
"Demi kebaikan,izinkan saya pergi." Allahu Akbar!Kata-kata yang dituturkannya ibarat belati menghiris hatinya dalam-dalam.Menafikan niat hatinya yang sememangnya tidak ingin pergi jauh dari sisi Khai.
"Khai!"
Jeritan keras membuatkan mereka berdua tersentak.Dari kejauhan, Lisa memandang dengan penuh rasa cemburu dan benci.
"Awak dah ada Lisa.Awak tak perlukan saya lagi.Dia boleh jadi sahabat baik awak.Perasaan saya sudah menjangkau batasan persahabatan.Saya dah tak mampu tipu diri saya lagi,Khai.Awak...cinta sejati saya Khai.Maafkan saya kerana ingkar dengan janji seorang sahabat.Selamat tinggal..."
Minn terus melangkah tanpa menoleh lagi.Separuh jiwanya telah pergi.Perjalanannya diiringi deraian air mata.Tanpa sedar, jurang yang dalam menanti di hadapannya.Minn tidak mampu mengawal lantas terjatuh.Tubuhnya terasa melayang.Minn cuma mampu memejamkan mata dan berdoa agar matinya di dalam redha Ilahi.Hanya mampu menanti tubuhnya terhempas ke lantai bumi.
"Minn,awak takkan jatuh.Saya sentiasa ada di sini sampai bila-bila." Minn membuka mata. Dia berada dalam rangkulan Khai.Dia tidak jatuh dan masih bernyawa.
"Awak!"
Minn terjaga dari lena.Seketika dia cuba mengingati di mana dia berada kini.Astaghfirullahalaziim! Mimpi rupanya.Minn bingkas bangun dari pembaringan.Langsir yang menutupi jendela diselak.Sudah lewat petang rupanya.Minn mengetap bibir menahan hiba.Wajah Khai bermain-main di ruang matanya.Mimpi tadi masih segar dalam bayangan.Tidak semena-mena dia menangis teresak-esak.
"Minn,ha dah bangun pun.Baru nak kejut!" ceria suara Syima yang baru pulang dari universiti.Dia merapati Minn yang berdiri tegak membelakanginya.
"Minn,jom siap.Kita pergi....Minn?"Syima tidak jadi meneruskan kata-katanya tatkala melihat wajah murung Minn dibasahi air mata. Pantas dia menarik Minn dalam rangkulannya.Di bahu Syima,Minn menangis semahu-mahunya.

No comments: