Sunday, September 18, 2011

Sampai Syurga [8]

Khai memeriksa Inbox mel elektronik. No new message. Dia mengeluh. Jari ini sudah naik lenguh mendail nombor Minn. Nombor yang anda dail berada di luar kawasan. Mana awak pergi Minn?
“You, buat apa tu? Dari tadi termenung depan laptop?” Lisa menegur suaminya. Khai terkejut dari lamunan. Entah bila Lisa pulang dia sendiri pun tidak sedar. Jauh benar dia mengelamun.
“Nothing. Just cek e-mail. Lambat balik?” Lisa melirik ke arah jam dinding. Hampir pukul 11 malam. Mesyuarat dengan lembaga pengarah bermula lewat daripada yang dijadualkan. Letih betul rasanya. Lisa menghempaskan diri ke atas sofa.
“Meeting tadi habis lambat. Macam – macam isu. Sorry tak sempat nak inform you.bateri handphone pula mati.”
“Tapi Lisa boleh call guna telefon pejabat kan? Sekurang-kurangnya maklumkan pada I,” ujar Khai. Lisa yang kepenatan tiba-tiba panas hati. Baginya dia sudah menjelaskan letak duduk perkara sebenar perihal kelewatannya. Kenapa mesti Khai ingin membangkitkan lagi?
“You, I ni penat tau. Kan I dah cakap. Takkan tu pun jadi isu? At least I’m home!” Lisa bangun dengan wajah mencuka meninggalkan ruang tamu. Meninggalkan Khai sendirian terpinga-pinga.
Aku tanya pun salah ke? Dia kan isteri aku? Aku ni suami dia. Dia bawah tanggungjawab aku. Kalau jadi apa-apa siapa yang susah? Khai berbicara pada diri sendiri sambil menggelengkan kepala. Ah, mungkin dia penat. Dan tak maksudkan apa yang dia katakan. Orang penat kan memang mudah marah. And as a husband, I should understand that.
Premis 1: Isteri aku selalu balik lambat dan marah-marah
Premis 2: Aku kena makan luar
Kesimpulan: Kerana itu, aku kena makan luar bila isteri aku selalu balik lambat dan marah-marah.
Khai mencapai kunci kereta. Sebelum itu dia menjenguk ke bilik. Isterinya sedang mandi. Dah makan ke belum dia? Tapi angin dia masih tak baik. Kalau aku tanya sekarang mesti kena ‘fire’ ni. Aku keluar dululah. Lepas tu baru call.
Kereta Vios putih meluncur laju membelah malam menuju ke satu destinasi rutin. Kedai mamak.

No comments: