Sunday, September 18, 2011

Sampai Syurga [7]


Minn masih lagi tidak percaya yang dia sudah tiba di Perth. Walaupun setelah melangkah masuk ke rumah yang disewa Syima sepanjang pengajiannya di sini. Menurut Syima kebanyakan pelajar menetap di asrama tapi dia memilih untuk tinggal di luar. Syima menyewa rumah jenis villa iaitu beberapa buah rumah yang sama struktur binaannya dalam satu lot dan ditempatkan dalam satu pagar yang sama.
“Minn, kenapa tercegat lagi kat pintu tu? Jomlah aku tunjuk bilik,”Minn tersentak.
“Aku kagum la tengok rumah kat sini. Tengah menghayati ni,”
“Banyakla kau punya menghayati. Kau ada seminggu untuk menghayati tempat ni,”Minn mengekori Syima masuk ke sebuah bilik. Semerbak haruman lavender menusuk ke rongga hidung. Ada sebuah katil bujang, almari pakaian dan sebuah meja yang dilengkapi dengan komputer peribadi. Buku-buku rujukan kepunyaan sahabatnya tersusun rapi di atas meja dan rak pasang sendiri di dinding. Minn merebahkan badannya di atas tilam. Aman damai dirasakan saat ini.
“Haruman lavender boleh memberi ketenangan. Aku letak khas untuk kau. Harap kau dapat ketenangan yang kau cari,” lembut suara Syima menerjah ke cuping telinga Minn. Syima mengambil tempat di sisi Minn yang masih sepi. Dia tahu Minn masih berperang dengan emosinya. Melihat Minn tak ubah seperti melihat dirinya sendiri yang juga pernah ditinggalkan. 7 tahun menjalin hubungan akhirnya dia ditinggalkan begitu sahaja dengan alasan tiada keserasian. Separuh nanar dia meratapi nasib. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk meneruskan pengajian di peringkat lebih tinggi di luar Malaysia di samping merawat hatinya yang hancur lebur di kala itu.
“Thanks, Syima. For everything that you have done. Tak tahu macam mana nak balas semua jasa baik kau pada aku,”Minn menyentuh tangan Syima dan digenggam erat. Syima membalas genggaman dan menggelengkan kepala tanda keikhlasan hatinya untuk membantu seorang teman. Bunyi deringan telefon bimbit mengganggu seketika perbualan. Syima menjawab panggilan. Dahinya berkerut sedikit. Minn cuma memerhati.
“My friend just called. Katanya ada amendment lagi untuk thesis aku tu. So aku kena pergi U sekejap. Kau rehatlah dulu. Kalau lapar makanan ada dalam fridge. Kalau bosan PC aku ada internet connection. Selesai semua benda aku balik dan aku akan bawa kau jalan-jalan. Okay?”
“Kau jangan risaukan aku. Pandailah aku nanti.”
“Okay, Minn. Make yourself at home. Have a rest.”
Sepeninggalan Syima, Minn terus melelapkan mata. Aroma lavender dan suasana bilik yang suram membuatkan matanya semakin layu biarpun dia telah tidur sewaktu dalam penerbangan tadi.

No comments: