Friday, September 16, 2011

Sampai Syurga [3]

Awak mesti dah sah jadi suami Lisa kan? Lisa bertuah sangat dapat hidup di samping awak. Saya doakan awak bahagia…Minn menangis dalam keharuan. Macam mana aku nak bekerjasama dengan dia lepas ni kalau aku tak berjaya nak mengikis perasaan? Selama ini memang dia dan Khai berkongsi minat yang sama dalam bidang fotografi. Namun Minn lebih berminat dalam bidang designing. Bertitik tolak daripada itu, Minn dan Khai melibatkan diri dalam bidang fotografi walaupun Minn tidaklah bertindak sebagai jurugambar seratus peratus. Hanya jika perlu saja.

Minn mengambil wudhu’ untuk meredakan perasaannya. Malam itu dia gunakan untuk beribadat dan mengadu pada Allah akan nasib dirinya. Minn akur ini ketentuan yang memang telah ditetapkan di Luh Mahfuz. Dia sebagai hamba hendaklah redha dan bersabar. Sesungguhnya sabar itu separuh daripada iman. Jiwanya menjadi lebih ringan dan kehibaannya beransur reda.

Dia memasang komputer riba miliknya dan terus membuka Yahoo Messenger. Ah, Syima masih online. Syima yang membiayai tiket untuknya ke Australia. Temannya itu menyambung Master dan anak kepada seorang kenamaan di Malaysia. Dia tidak pernah berbangga dengan kekayaan yang dimiliki keluarganya. Selalu membantu rakan-rakan yang kesempitan wang dan tidak pernah menuntutnya kembali. Lantaran sikapnya itulah dia diberi jolokan ‘Syima Bank Rakyat’.Bila dia mengetahui kisah kekecewaannya, Syima terus mempelawanya tinggal bersamanya di Negara Kanggaroo itu untuk beberapa waktu.

Minn> Hai Syima  :)
Syima> Hi darling! How’s life?
Minn>Okay.Baru lepas nangis tahap sekali air bah sekali pantai berubah. Dia nikah semalam :(
Syima>Owh…L Sabar tau Minn. I faham perasaan you. Tak apa you datang sini nanti I bawa you jalan-jalan.
Minn> Tak menyusahkan you ke nanti?
Syima>Mana ada. Lupa nak inform. I dah habis belajarlah. Nanti kita akan sama-sama balik Malaysia. I’m back for good. Lama gila tak balik. Perkara pertama I nak buat ialah…cuba teka?
Minn>Hurm….entah. apa yang you nak buat?
Syima> Cari nasi lemak! For ages I tak makan makanan kegemaran I. Hahahah!
Minn>Oh,nasi lemak rupanya. I pun boleh masakkan untuk you kalau you nak.
Syima> Serius ke? I makan banyak tau. You kena masak banyak.
Minn> Boleh. Satu periuk I masak untuk you Syima. Hahahah!

Puas berbual di talian selama satu jam, matanya mula menunjukkan tanda ingin lelap. Sebelum tidur, Minn mencapai telefon bimbitnya. Nak bagi ke tak ya?Mengganggu tak? Minn berkira-kira ingin menghantar salam tahniah buat Khai. Direnung telefon bimbit itu lama. Minn mengetap bibir menahan sendu. Akhirnya mesej ringkas bertukar tuan.

No comments: