Sunday, September 18, 2011

Sampai Syurga [11]

Minn meninjau bilik Syima yang tertutup rapat. Hurm…mesti belum bangun lagi. Minn berlalu ke dapur. Dia mengurut dagunya. Apa nak masak untuk sarapan pagi ni? Dia membuka peti sejuk lalu duduk berlutut. Semalam Syima dah request nak makan nasi lemak. Aku bukan pandai sangat pun. Apa kata aku belasah je? Minn mengeluarkan sebiji timun dan 3 biji telur untuk direbus. Sementara merebus telur, Minn menyukat tiga pot kecil beras untuk menanak nasi. Dicurahkan perahan santan hingga tenggelam beras mengikut sukatan yang sesuai. Okay, on suis rice cooker. Selesai, kini giliran untuk mengisar cili pula.
“Wah,apa kau buat ni Minn?”
“Eh, aku buat kau terbangun ek?Sorry,” Minn menutup suis pengisar. Bunyi bingit beransur hilang. Syima yang masih berbaju tidur sambil badan dibungkus selimut cuma tersengih.
“Okaylah tu kau buat aku bangun. Kalau tak terbabas lagi la aku sampai tengah hari. Nak  pulak aku dah free dari dunia study ni. Orang ganti puasa, aku ganti balik tidur aku.” Ujar Syima yang memerhati tingkah Minn mengalihkan cili yang dikisar halus ke dalam mangkuk.
“Kau prefer sambal ikan bilis ke atau goreng asing?” soal Minn. Tangannya mencapai kuali lalu diletakkan di atas dapur untuk dipanaskan sebelum minyak dituangkan.
“Goreng asing.” Singkat jawapan Syima sambil tersengih.
“Kalau macam tu silalah kopek ikan bilis tu ye. Kopek seberapa banyak kau nak.” Minn membalas lantas ketawa kecil.
“Bab kopek ikan bilis aku tak ada hal, jangan kau suruh aku masak je kalau kau nak ‘selamat’ tinggal kat sini. Sebelum tu aku nak membersihkan apa yang patut dulu.”
“Memang bagus sangatlah tu. Dah rupa hantu kak limah dah aku nengok.”
“Agak-agak kalau Mamat Khalid nampak aku macam ni, dia offer tak aku jadi hantu dalam sequel Hantu Kak Limah Balik Rumah?”
“Kalau tengok dari gaya kau ni bolehlah kot. Tak pun Mamat Khalid akan tambah watak extra untuk kau.”
“Watak apa pulak?”
“Hantu Syima Malas Mandi. Ha ha!”







No comments: