Sunday, May 09, 2010

HAPPY MOTHERS DAY


Selamat Hari Ibu

Aku tau hari ni mesti ramai yang buat benda special kat mama masing-masing. Aku? Aku tak buat apa yang surprising pun but deep down inside I always love my mum even I couldn’t say it with words. Pagi ni just bawa pergi pasar, tolong sorong troli lepas tu caught dalam traffic jam kat pasar borong sampai aku dah lost track mak aku. Hahahahhaha!! Bila balik singgah kedai kejap,sampai rumah aku pun kemasla ruang tamu tu apa yang patut. Kalau aku kemas pun mesti selerak baliklah buku-buku my dad tu yang katanya ‘biar bersepah,senang cari’. Tapi mata aku yang bersepah tengok keadaan macam tu. So, ignore je la sebab aku tau mak aku x suka semak macam aku. Hahahaha!!

Kemudian on TV9, tup-tup keluar cerita Potret Keinsafan. Well, apa lagi mesti pasal kisah ibu. Selalu pasal anak derhaka kat ibu,tapi kali ni ibu dia pulak ‘derhaka’ kat anak dia. Ops, jangan salah anggap ok. Aku kata macam tu sebab dalam cerita tu, mak dia asyik tuduh dia jadi mat pit la,mat gian la padahal mamat tu identity dia je serabai tapi hati baik. Bila dia kena tuduh mencuri padahal dia yg kejar pencuri. Hanya sebab ‘figure’ dia yang tak kemas, berjambang,so org blame dia. Mak dia pulak tak habis-habis salahkan dia jugak sebab dia ni tak kerja. Dia cari rezeki dengan melukis sebab tu minat dia. Ikutkan mamat ni sabar dia dah sampai tahap nak ‘wachaaa’ je kayu-kayan kat rumah dia tu bila mak dia sanggup bakar alat lukisan dia. Tapi dia hanya diam. Diam. Walaupun telinga dah tahap nak tertanggal dengar mak dia berleter dan tuduh dia macam-macam.

Malam tu, mamat tu berdoa supaya mak dia berhenti cakap bukan-bukan pasal dia. Dia minta mak dia cakapla yang baik-baik sebab kata-kata mak tu doa. Mak dia terdengar dan sedar dari kesilapan dia selama ini. Happy ending!

Jadi buat mereka yang bergelar ibu, hati-hati dengan percakapan anda terhadap anak anda kerana kata-kata ibu tu bagaikan doa yang sangat mustajab tak kira baik atau buruk. Kata penceramah tu, mulut ibu memang sangat masin. Gunakanlah ‘kemasinan’ itu untuk mendoakan yang baik-baik utk anak walaupun anak kita tu nakal.

Kejap, macamlah aku ni dah jadi mak bila cakap macam ni. Heheh. Tapi berkongsi maklumat tak salah kan?

SELAMAT HARI IBU BUAT SEMUA IBU-IBU DI DUNIA.

No comments: