Monday, May 03, 2010

AKHIR CINTA ABADI 5

"INI NIATKU"

“Raisya, mari kita ke ruang tamu kejap.” Abah menggamit Raisya yang baru selesai membersihkan meja makan. Raisya mengekori abah ke ruang tamu. Mak sedang menonton rancangan kegemarannya slot ‘Lagenda’ di TV9. Demi melihat abah, mak memperlahankan suara televisyen. Pasti ada sesuatu yang mak dan abah ingin tahu atau bincangkan. Entah-entah berkenaan hal pulang lewat semalam?

“Boleh Raisya jelaskan hal semalam?” Sah, nalurinya memang tepat. Raisya cuba mengatur kata-kata yang sesuai dan inilah masanya untuk dia menyampaikan niat yang telah pun dia khabarkan kepada Putra petang tadi.

“Mak, abah….sebenarnya Raisya melawat Putra di hospital.” Perlahan Raisya memulakan bicara. Riak wajah terkejut jelas terlukis di wajah mak dan abah.

“Kenapa dengan Putra?” mak menyoal. Berkerut dahi menanti jawapan.

“Putra disahkan mengidap sakit jantung mak. Agak serius juga.”

“Kasihan Putra. Dahla baik budaknya kan bang.” Mak meluahkan rasa simpati. Terbayang di mata mak wajah bersih Putra. Putra yang disifatkan sangat menghormati orang tua dan bijak mengambil hati.

“Mungkin ini ujian untuk dia. Allah sayangkan dia,sebab tu dia diuji.Seperti ayat Allah yang bermaksud takkan masuk syurga seseorang itu melainkan setelah diuji.” Mak menganggukkan kepala mengiyakan apa yang diperkatakan oleh abah. Kata-kata abah memang selalunya bermakna. Penuh pengajaran dan nasihat. Itulah yang membuat Raisya kagum dengan abah.

“Mak,abah. Raisya ada hajat .” Raisya memandang wajah mak. Kemudian abah.

“Hajat apa?” abah pula menyoal.

“Raisya….Raisya nak kahwin dengan Putra.” Raisya menarik nafas.

“Raisya,Raisya sedar tak apa yang Raisya cakap ni? Baru tadi Raisya cakap Putra sakit. Sekarang nak kahwin pula. Mak tak setuju!” bantahan mak umpama sembilu menghiris hati Raisya.

“Mak,abah…berilah peluang Raisya jaga dia. Raisya cintakan dia. Raisya cuma mohon restu mak dan abah.”Raisya menghampiri mak . Kedua-dua tangan mak dikucup. Tersentuh hati mak dengan tindakan buah hatinya. Kepala Raisya diusap dengan lembut.

“Mak tak mahu kamu hidup derita,Raisya. Sebab tu mak nak Raisya fikir dalam-dalam. Jangan ikutkan sangat hati dan perasaan. Kamulah satu-satunya ‘harta’ yang mak ada.” Mak memegang lembut wajah puteri kesayangannya. Air mata yang mengalir di pipi puterinya disapu dengan rasa kasih yang menggunung. Kasih sejati seorang ibu.

“Mak, Raisya dah lama fikirkan. Raisya tahu mak sayang Raisya. Raisya tak mungkin biarkan insan yang Raisya sayang merana seorang diri mak. Mak faham kan?”mak menala pandangan pada abah. Mata mak seolah memberi isyarat yang beliau meletakkan keputusan di tangan abah memandangkan abah adalah ketua keluarga.

“Raisya dah istikharah,minta petunjuk pada Allah?”

“Raisya dah buat abah. Sebab tu Raisya beranikan diri untuk beritahu hasrat Raisya pada abah dan mak.”soalan abah terjawab.

“Raisya kena ingat, menjadi seorang isteri bukanlah semudah melafazkan perkataan ‘saya sayang awak’. Syurga seorang isteri terletak dalam keredhaan suaminya. Untuk memastikan rumahtangga tidak berantakan,ilmu mesti cukup dalam dada. Abah nak tanya, Raisya sedia berkorban masa dan tenaga untuk Putra lebih-lebih lagi dalam keadaan dia sekarang ini?”

“Raisya sanggup abah. Abah dan mak contoh terbaik yang Raisya boleh ikut. Raisya ingat segala tunjuk ajar mak dan abah.” Raisya meyakinkan mak dan abah akan keputusannya. Dia nekad kini.

“Putra? Dia tahu?” mak bertanya setelah lama membisu.

“Sebenarnya Putra minta putuskan hubungan. Dia minta Raisya cari orang lain disebabkan keadaan dia sekarang. Tapi, tak mungkin Raisya cari orang lain mak. Cinta Raisya hanya pada Putra. Dia tahu mak dan abah takkan mahu terima dia. Sebab tu Raisya nak minta tolong mak dan abah yakinkan Putra. Yang Qistina Raisya betul-betul ikhlas mencintai Putra.” Mak dan abah saling berpandangan. Kemudian pandangan mereka terarah pada Raisya. Wajah manis itu terlalu mengharap agar permintaannya ditunaikan.

“Macam inilah. Esok, kita sama-sama melawat Putra. Berbincang dengan keluarga Putra. Tengok apa kata keluarga dia sama ada setuju atau tak setuju dengan cadangan kita. Mereka pun berhak beri pandangan. Apa pun terjadi esok, abah harap Raisya sedia dengan apa juga keputusan yang diputuskan. Setuju?”

“Setuju. Terima kasih mak,abah.”Raisya bangun dari duduknya dan merangkul tubuh mak dan abah. Insan yang paling dihormati dan disayangi dunia akhirat. Insan yang paling banyak berkorban untuk kebahagiaan dan kesenangan dirinya. Sungguh, Raisya merasa sangat berterima kasih kerana dikurniakan mak dan abah yang sentiasa memahami diri ini.

“Abang, betulkah apa yang kita buat ni? Abang tak rasa Raisya akan menderita nanti? Takut muda-mudah dah menjanda.” Terpacul ayat itu dari mulut mak sebaik sahaja kelibat Raisya menghilang.

“Ish,awak ni. Ke situ pula. Ya, memanglah Putra tu sakit tapi ajal maut tu di tangan Tuhan. Lagipun awak nampak sendiri kan anak kita tu betul-betul sayangkan budak tu. Kalau kita melarang pun, Raisya pasti susah hati. Saya yakin anak kita tu bijak membuat penilaian.” Berjela-jela penjelasan abah membuat mak mendiamkan diri. Bercakap dengan abah memang tak boleh menang.

“Dah besar Raisya tu kan. Tak sangka masa begitu pantas berlalu.”

“Ya, awak pun dah makin tua. Dah boleh jadi nenek pun.Aduh!” abah mengaduh kesakitan bila mak mencubit lengan abah.

“Amboi mengata orang! Awak pun sama.”

“Ya,ya kita berdua sama. Sama-sama tua.”tawa mereka pecah . Masing-masing mengusik tak mahu kalah. Raisya yang memerhati dari jauh mengukir senyum. Memerhati kemesraan mak dan abah dengan rasa syukur. Tiba-tiba dia teringatkan Putra yang ditinggalkan begitu sahaja di taman. Akibat terlalu ikutkan kata hati.

Raisya memeriksa telefon bimbit. Ada mesej daripada Putra.

“Assalammualaikum Raisya. Awak dah sampai rumah ke? Maaflah atas insiden petang tadi. Saya tak berniat pun nak melukakan hati awak.”

Itulah Putra, tidak pernah ambil hati dengan tingkahnya yang ada waktu terburu-buru.

Raisya membuat panggilan.

“Hello,assalammualaikum,”Putra menjawab.

“Waalaikumussalam. Awak,saya minta maaf pasal hal tadi. Saya tinggalkan awak macam tu je.”

“Tak apa. Saya faham. Awak kalau marah,singa pun surrender tau. Saya ni je yang boleh tahan,”Raisya mengetap bibir menahan geram. Suka betul kenakan aku.

“Awak balik naik apa tadi?”

“Jalan kaki.”jawab Putra pantas.

“Ha? Awak biar betul?” Putra mengekeh ketawa bila mendengar nada suara Raisya. Kenakan aku lagilah tu! Gerutu Raisya.

“Memang tak betul. Saya balik naik teksi. Ya lah kan. Ada orang tu konon tak bagi saya drive. Alih-alih kita kena tinggal. Hurm,nasib.” Putra sengaja meniupkan lagi rasa bersalah di hati Raisya.

“Awak,saya kan dah minta maaf. I’m really sorry,okay?”

“Ya, saya maafkan, sayang. Saya pun nak minta maaf juga. Buat awak marah. Awak,saya nak minta sesuatu.Boleh?”

“Apa dia?” soal Raisya.

“Awak ulang balik ayat yang awak cakap kat saya malam semalam. Saya nak dengar sebelum saya tidur.”

“Ayat mana ni?” Raisya buntu. Ayat apa pula yang aku cakap semalam?

“Yang awak sayangkan saya tu.” Merah muka Raisya mendengar ayat tersebut. Alamak,ayat tu keluar spontan. Mana boleh dibuat-dibuat. Saja je la Putra ni.

“Mana boleh ulang-ulang. Sekali cakap sudah.”

“Haa,mesti muka awak tengah merah macam pakai blusher sekarang ni betul tak?”Putra mengusik dalam deraian tawa. Ish,bencinya aku bila kena macam ni! Bentak Raisya.

“Baiklah saya nak tidur!” Raisya menamatkan usikan Putra. Putra faham buah hatinya sedang menahan malu. Bukan selalu Raisya berkata sayang pada dirinya. Semalam dia betul-betul terharu. Namun mengenangkan keadaan dirinya, Putra jadi sedih kembali.

“Awak,pertimbangkanlah permintaan saya petang tadi okay? Saya hanya nak awak bahagia macam perempuan lain.”

“Dahla awak. Saya tak nak bincang hal tu lagi. Saya nak tidur. Take care.Assalammualaikum.” talian diputuskan. Sedikit pun dia tidak memberitahu Putra akan misinya bersama mak dan abah esok. Misi rahsia keluarga Haji Amran.

No comments: