Thursday, September 14, 2006

Dinginnya di malam ini
Suasana pilu
Terkenang daku kembali..sejarah silam..

Sejuknya kat opis ari neh...terasa cam dok dalam peti ais pulak (macam penah je duduk dalam situ,ahaks!).Pagi tadi hujan sekejap.Dalam pada nak kalut pergi kerja tadi,rumah aku sedikit gempar dengan kehilangan kasut abah aku.Aik,dah mula balik nampaknya aktiviti mencuri kasut kat kawasan aku ni.Ingat dah berenti.Kesian abah aku,terpaksa pakai kasut lama.Entah-entah mat indon mana la yang dah sebat kasut abah aku.Kurang ajar betullah.Aku rasa takut juga sebab semalam baru tengok berita pasal kes rompakan kat Kuantan.Dua orang dalam rumah tu ditikam perompak.Risau betul.Nak curi,ambik je la barang,tak payah la nak tikam orang semua.Tak terfikir ke diorang ni kalau perkara yang serupa terjadi kat keluarga diorang?Negara makin membangun tapi mentaliti masih di tahap kelas kedua.

Mana-mana pun di dunia ini dah tak ada jaminan keselamatan.Walaupun kita bebas dari ancaman perang (insya allah), namun peratusan jenayah makin meningkat.Hari-hari ada orang mati dibunuh dengan tragis,dirompak,diragut.Setiap hari pun pasti semua orang akan terfikir 'akukah yang akan jadi mangsa lepas ni?' Lebih-lebih lagi golongan wanita yang sememangya kudrat lebih lemah berbanding lelaki,apa sangatlah yang mampu kita buat seandainya kita diserang oleh golongan yang sepatutnya menjadi pelindung wanita.

Apalah nak jadi dengan golongan belia sekarang ye?Aku pernah dengar nak tau nasib negara masa depan,lihat pada golongan remajanya.Kesan daripada globalisasi,dunia tanpa sempadan.Umpama virus yang menular di segenap sistem pertahanan manusia.

Tiba-tiba aku cam patriotik lak ek?Sesekali,kita kena fikir juga apa yang berlaku di sekeliling kita.Masyarakat kita,tanggungjawab bersama.OK,ADIOS!

p/s-lagu kat atas tu sekadar hiasan semata-mata.

No comments: