Wednesday, June 23, 2010

Hijab Sang Pencinta



"Awan...kalau dapat kucapai...maka saktilah hamba"

Sebuah lagi novel telah berjaya aku habiskan dalam masa beberapa hari ni. Sebuah karya epik Thriller karya Ramlee Awang Murshid berlatarkan kurun ke-15.Peperangan antara kebaikan menentang kebatilan. Memang aku sangat-sangat kagum dengan imaginasi Ramlee Awang Murshid.

'Hijab Sang Pencinta' merupakan siri akhir akan kisah Laksamana Sunan atau Saifudin setelah 'Bagaikan Puteri' dan 'Cinta Sang Ratu'. Membaca buku ini memang membuatkan kita termasuk dalam adegan-adegan yang penulis ciptakan. Aku rasa kalau buat movie ni boleh tahan. Saifudin merupakan orang yang penuh dengan karamah dan berpegang taat dengan ajaran Islam.Demi memerangi Taghut, Saifudin berusaha memantapkan ilmu dan seringkali menawarkan kedamaian buat musuhnya dahulu sebelum terpaksa melawan seandainya musuh menolak perdamaian.

"Sebagai manusia, kita sayang padamu"

Cerita ni pun ada adegan macam ala-ala Back to the Future.Pada siri 1, Haryani 'termasuk' dalam dunia Laksamana Sunan pada kurun ke-15.Tapi dalam buku ini, Laksamana Sunan yang 'termasuk' dalam abad ke-21.Kalau nak tahu lebih lanjut carilah buku ni.Memang bagus.Thumbs up untuk Ramlee Awang Murshid sebab berjaya membuatkan aku baca genre epik thriller untuk novel Melayu.

No comments: