Tuesday, February 02, 2010

Fitnah!

"Wahai orang-orang yang beriman sekiranya datang kepada kamu orang fasik dengan berita-berita maka siasatlah (terlebih dahulu) kebenarannya (kerana bimbang) kalau-kalau kamu mengenai sesuatu kaum tanpa pengetahuan, lalu kamu menyesal atas perbuatanmu (al-hujurat:6) “

Menerima berita dari seorang teman baik mengatakan namanya telah dicemari amat menyakitkan hatiku. Mengapa mesti ada golongan yang hanya mementingkan kepentingan diri sendiri tanpa memikirkan bagaimana rasanya seandainya perkara yang dilakukan itu menimpa diri ? Mengapa masih ada golongan yang hanya memikirkan note bernilai puluhan, ratusan atau ribuan daripada memikirkan keberkatan dalam menunaikan tanggungjawab? Mengapa masih ada golongan yang lebih tega menindas daripada ikhlas?

Aku tidak punya jawapan yang rigid untuk persoalan-persoalan di atas. Semuanya bersifat subjektif berpandukan dari sudut apa ia dilihat. Ya mungkin sipolan pernah melalui satu insiden yang memaksanya untuk bertindak sedemikian. Namun matlamat tidak menghalalkan cara. Jangan sewenang-wenangnya menuduh orang lain sebagai penipu selagi tiada bukti. People are innocent until proven guilty.

Aku pastinya insan paling hampa jika perkara ini membawa impak yang tidak baik pada perjalanan kariernya yang baru hendak bermula. Aku memohon pada Allah agar temanku diselamatkan daripada kata-kata dusta yang cuba merosakkan kredibilitinya. Aku juga memohon agar penyebar dusta bertaubat dari perbuatannya. Dan aku juga mohon agar pihak berkenaan mampu menilai siapa kaca, siapa permata...

Buat temanku, bulatkan tekad dan kuatkan semangat. Jangan putus berdoa pada Allah. Aku juga akan mendoakan agar hidupmu diberkati Allah.Amin...

No comments: