Tuesday, August 07, 2007

Mulakan Hidup Baru

“Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuz) sebelum kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikannya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS.AL-HADID: 22-23)
Kadang kita tak sedar ‘memaksa’ Allah tentang jodoh kita, bukannya meminta yang terbaik dalam istikharah kita tetapi benar-benar ‘memaksa’ Allah: kita berkata jodoh kita harus dia Ya Allah...harus dia kerana aku sangat mencintainya. Seakan kita yang jadi menentukan segalanya. Kita meminta dengan paksa. Dan akhirnya kalaupun Allah memberikan maka tak selalu itu yang terbaik.
Apabila mataku terbaca seuntai kata yang termuat dalam Blues Selamanya keluaran isu 26 ini, hatiku diburu kebimbangan dan ketakutan yang amat sangat. Serta-merta aku terasa malu kepada Pencipta-ku. Adakah selama ini aku memaksa? Alhamdulillah,seingat aku tidak. Ya,pernah juga sesekali. Sebenarnya aku malu memohon pada Allah bila tiba soal ini apa lagi untuk meminta ditemukan jodoh dengan orang tertentu. Ya,aku akui aku menyenangi seseorang,tetapi setiap kali aku ingin memohon,aku pasti akan bertanya pada Tuhanku,”Bolehkah aku memohon ini Ya Allah?” kerana setiap kali dahiku menyentuh sejadah, akan terbit satu perasaan rendah diri. Membuatkan aku bagaikan tidak berhak untuk memohon apa pun dari Allah lantaran kepincanganku menjalankan tanggungjawab sebagai hambanya. Allah sentiasa bersamaku walaupun dalam keadaan aku susah dan senang. Tetapi aku? Bagaimana aku mengingatiNya?
Sebenarnya hari ini aku telah melakukan sesuatu di luar dugaan. Meluahkan sesuatu yang dipanggil perasaan kepada insan berlawanan jenis, memalukan bukan? Seorang gadis yang punya satu perasaan halus menyelinap di segenap hatinya. Sekalipun gadis itu tahu yang kasihnya tidak akan bersambut. Sesungguhnya aku redha dan berserah dengan ketentuan Ilahi. Aku tidak mahu terus dibelenggu resah dan berduka lara. Aku yakin, Allah akan sentiasa tahu apa yang terbaik buat hambaNya. Dunia hanya sementara, jika tidak bersatu di dunia, pasti kita akan bertemu di akhirat yang kekal abadi. Semoga kita sentiasa di bawah lindungan payung Ar-Rahman.
Aku hanya berpegang pada satu untaian kata: Jika engkau menyayangi seseorang,lepaskanlah dia. Seandainya dia ditakdirkan menjadi milikmu, dia akan kembali. Tapi jika tidak,anggaplah dia tidak pernah menjadi milikmu sejak awal lagi (aku lupa sambungannya tapi rasanya macam ni la lebih kurang...:P) Sama sekali aku tidak akan berdendam pada sesiapa. Walaupun aku harus melalui kekecewaan ini untuk keberapa kali lagi, apa yang ku harapkan Allah akan sentiasa meniupkan semangat dan kekuatan hati untuk aku terus mengharungi lembah kecewa yang selalu terhampar di depanku.
Buat si dia, semoga Allah merahmati kehidupanmu...semoga kita mendapat keredhaanNya.
Salam kasih,
ct_munawirah82@yahoo.com

No comments: