Tuesday, November 13, 2012

Janji Allah itu pasti.Al-fatihah


Air mata aku menitis sebaik sahaja mendapat perkhabaran duka itu. Seperti baru terjaga dari mimpi. Hati aku luluh bila mendapat tahu Luqman telah kehilangan ayahnya. Kehilangan ayah pada usia yang begitu muda.
Tidak keruan rasanya aku ketika ini.Segala yang aku buat serba tak kena.Nak pergi ziarah, aku segan nak pergi seorang.Sarah pula di Rawang.Betul-betul buat kepala aku sakit.Apa yang mampu aku harapkan semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh arwah Uncle Hanif Jusi.
Dalam keserabutan aku surf FB. Aku cuba cari FB mak Luqman. Terpampang cover photo ayah dan ibunya.Manis sekali pada pandangan mata aku.Air mata aku tumpah lagi.Aku tak dapat menahan perasaan membaca coretan ibunya di situ.Aku terlalu ingin mencoretkan kata-kata aku buat ibunya tapi....aku tidak pasti sama ada tindakan aku itu patut atau tidak.Aku tahu, ibunya mempunyai sekeping hati yang kuat dan jiwa yang kental. Kerana anaknya yang aku kenali mempunyai ciri-ciri seperti itu.Yang menumbuhkan kekaguman dalam hati manusia biasa seperti aku. Walaupun Luqman masih muda, tapi banyak yang aku belajar daripada dirinya tanpa dia sendiri sedar.

Buat Luqman,
Andai dapat diputarkan masa sekalipun, takdir tetap takdir. Walau sebanyak mana kata semangat dan perangsang diucapkan, hanya yang menanggung beban tahu rasanya.Daripada aku insan yang tidak punya apa-apa, hanya mampu berdoa agar kau dikurniakan ketabahan luar biasa. Tidak salah jika kau menitiskan air mata kerana lelaki juga manusia biasa ciptaan Ilahi. Punya perasaan. Setiap orang akan melalui saat perit ini.Entah meninggalkan dahulu, atau ditinggalkan.Janji Allah itu pasti. Jika aku di tempatmu, pasti keadaanku juga tidak kurang malah mungkin lebih lagi.
Semoga Allah meringankan bebanmu. Semoga ada jalan keluar dari setiap dugaan.Kuatkanlah dirimu wahai adikku sayang.

Al-Fatihah...

No comments: