Wednesday, November 14, 2012

Langkawi in memory

1 Nov 2012

Perasaan berkobar-kobar nak pergi bercuti dengan teman-teman fakulti. Jasad di pejabat, jiwa di Langkawi. Buat kerja pun separuh jiwa. Kawan-kawan lain pun dah tak ada mood. Ada yang sibuk mengambil tempahan, berkongsi kegembiraan dan pengalaman. Pendek kata memang aura Langkawi sudah melingkari kami semua.

Buat pertama kali, aku dan teman-teman akan menempuh perjalanan menggunakan perkhidmatan KTMB. Hajat di hati nak merasalah keselesaan katil, namun ditakdirkan Allah tiada rezeki. 3 kali berulang-alik di kaunter tiket, sudahnya hanya tinggal tiket kelas kedua. Mahu tak mahu ambil saja. Daripada tidak ada langsung.

KL Sentral, 9.00 malam.Penuh dengan manusia, itulah yang boleh digambarkan. Aku dan seorang teman menaiki komuter dari Serdang. Mujurlah tiba sebelum waktu berlepas. Risau bukan kepalang bila komuter yang dinanti lambat muncul. Nyaris nak pecut naik teksi je. Fikiran dah berserabut bila jadual berlepas bagi tren seterusnya memaparkan jam 2117 sedangkan tren akan berlepas dari KL Sentral menghala ke Arau pada jam 2120! Cuma sempat tapau McD buat bekalan bagi perut yang dah berkeroncong akibat kepenatan mengejar masa dan menggalas beg! Urgh!

Sebaik menjejakkan kaki ke dalam keretapi, hati aku berdetik 'oh, tak banyak beza pun dengan bas'. Cuma mungkin ruang agak sempit sedikit namun sama sekali tidak mematahkan semangat kami yang berkobar-kobar nak pergi bercuti. Kelihatan daif juga bagi aku. Rasa macam kat Indonesia pun ada, India pun ada. Teringat pula satu scene filem Hindustan (Dil Se) yang menari dan menyanyi atas bumbung keretapi. Sempat pula aku bayangkan kalau kami berlapan yang beraksi macam dalam filem tu (dah datang mood sengal). Namun timbul rasa keinsafan juga dalam keadaan macam ni. Kenapa? Entahlah. Hati aku memang cepat terusik.

Sepanjang perjalanan kami berbual bersulam tawa tak kurang juga merungut sebab sempit! Kurang selesa pastinya tapi bagi aku inilah cabaran. Adventure katanya. Nak comfort balik rumah. Tertanya-tanya kat mana tandas dan kafe seperti yang dihebohkan masa di pejabat tadi. Akhirnya bila rasa dah bosan, kami pun meredah beberapa koc hingga sampai ke kafeteria. Sangat dingin dirasakan hingga mencengkam ke tulang hitam. Dapat secawan Milo panas adalah satu perasaan yang amat bahagia dalam keadaan sebegitu. dah minum, terasa nak ke tandas. Parah. Setiap tandas yang dijenguk membuat aku menelan air liur. Tak ubah macam tandas penjara je. Nasiblah dalam banyak-banyak tandas ada juga yang keadaannya mampu digunakan. Kalau tak, alamat kena batu karanglah jawabnya nak menahan sampai ke Arau!

2 Nov 2012
Setelah 11 jam mengiring, menegak, mengerekot dalam keretapi...tibalah kami di Arau. Banyak teksi yang sedia memberikan khidmat. Sepertinya ada ketua yang mengatur urusan pembahagian penumpang teksi di sini. Mahu bagi sama rata mungkin. Kami dibahagikan kepada 2 teksi.Destinasi seterusnya...jeti Kuala Perlis. Mak aih...ramainya! Sekali lagi kena beratur untuk mendapatkan tiket feri pula. Cuaca pula makin panas. Kami mengambil keputusan untuk bersarapan di kedai berhampiran sementara menunggu kedatangan feri yang akan membawa kami ke destinasi yang paling ditunggu-tunggu. Berasak-asak kami meloloskan diri untuk tiba di jeti.Kalau ikutkan hati yang panas, mahu juga aku 'sound' makcik yang main langgar je aku.Tahulah besar, aku ni kecik.Dah macam Bulldozer melanyak Kancil je gayanya.
Tiba di Kuah. Kami diberikan kenderaan untuk memudahkan pergerakan.Innova baru, yahoo! Yelah, kalau kat Serdang merasa naik ViVa WRX je kan. Teruja dapat naik kereta besar. Terus isi full tank minyak tanpa berfikir panjang. Lebih kurang setengah jam juga nak sampai di Pantai Cenang.Terteleng kepala masing-masing nak cari motel Sugary Sand. Bila kami sampai, persoalan yang timbul adalah mana satu bilik kami? Setelah melalui lorong yang sempit,akhirnya itu dia....wow, luar setinggan dalam kondo! Siap ada laut.What? Menghadap laut?? Yippiee!!!Hempasan ombak di pantai menguatkan lagi perasaan kagum dan pastinya 'excited'. Mat Saleh dan Minah Saleh pun ada.Ops, hensemnya! Okay, cover your eyes fella.So sexy.Hilang surah akuu!!
Aktiviti Island Hopping yang dijadualkan pada pukul 2 petang terpaksa ditunda pada keesokan pagi memandangkan kami baru saja tiba dan semuanya keletihan.Mata pun makin layu ditambah pula dengan bayu laut dan irama ombak yang aku rasa sangat mendamaikan.Let's take a nap.
Setelah puas berehat, kami mengambil angin di sekitar kawasan pantai. Berdasarkan pengamatan aku, kemudahan di sini memang lengkap. Baik dari segi tempat penginapan sehinggalah ke makanan.Tak ada yang kurang pun tapi dengan syarat hendaklah berduit ye kawan-kawan.Maksud aku, kalau nak pergi bercuti ni ada baiknya kita punya simpanan lebih kalau tak melopong.Tapi tidaklah sampai membazir.Hari ni aktiviti bebas, bergambar sana sini dan melepak di pantai menanti matahari terbenam.

3 Nov 2012
"Embun pagi yang lembut, menyentuh pipi yang gebu" - intro lagu Amir Jahari (Tanpamu).Kalau tak pernah dengar boleh cari kat You Tube (:)

Pagi-pagi di tepi laut. Satu ketenangan yang sukar dinikmati. Rasa nak bekukan masa. Tak nak balik KL.Tak boleh lama-lama sebab nak bersedia untuk aktiviti yang tertangguh semalam; Island Hopping.

Kami bersama sebuah keluarga ditempatkan dalam sebuah bot. Sebaik bot mula bergerak, masing-masing dah excited. Sebaik sahaja bot semakin laju, terdengar jeritan sahut-menyahut. Entahkan takut, entahkan teruja semuanya bercampur menjadi satu. Tapi kalau aku memang syok habis sebab aku memang suka naik bot laju macam ni. Famili yang satu bot dengan kami hanya ketawa melihat gelagat kami yang tak ubah macam budak-budak. Hanya gelak tawa sahaja yang menguasai suasana ketika itu sehinggalah kami sampai ke Tasik Dayang Bunting. Para pengunjung dinasihatkan tidak membawa sebarang plastik yang berisi makanan kerana akan dirampas oleh penguasa tasik ini yakni kera.Kami perlu mendaki bukit dan menaiki tangga sebelum sampai ke tasik.Mengah dibuatnya maklumlah tak pernah bersenam. Aktiviti yang dilakukan adalah bermain paddle boat meredah tasik yang tenang. Setelah satu jam menghabiskan masa sampai lenguh kaki, kami meninggalkan tasik dan bergerak ke destinasi berikutnya. Tekong bot @ gelarannya Anak Mat Abu mencadangkan satu tempat untuk dilawati sebagai tambahan.Tak termasuk pun dalam pakej. Kami dibawa menghampiri sebuah gua. Tatkala menjengukkan kepala keluar, kami nampak struktur gua stalaktit dan stalagmit.Dah macam subjek Geografi pulak. Ada titisan air menitis terkena kepala dari atas.Kata Anak Mat Abu, tu bukan air kencing kelawar tapi air gua.Kalau kencing kelawar, mau muntah kat situ jugak. Sayup juga nak tengok kelawar tengah tidur tu.Selang beberapa minit, kami tiba di satu tempat yang memuatkan sangkar ikan pelbagai spesies. Siapa yang ambil Biologi bolehlah buat research kan. Takjub jugak tengok ada seekor ikan yang sangat besar dalam sangkar. Semua diberi makanan ikan dan kami dibenarkan untuk memberi makanan tersebut kepada semua ikan-ikan di situ.

Abang yang menjaga sangkar ikan tu menunjukkan kami spesies mentimun laut. Aku tak sanggup nak pegang, geli geleman tengok benda berlendir dan lembik macam agar-agar tu. Berani pegang ikan buntal je haha.Padahal bukan hidup pun. Menurut abang tu lagi, tempat tersebut dijangka akan menjadi tumpuan aktiviti 'snorkeling' pada masa akan datang.
Pulau Beras Basah menjadi singgahan seterusnya. Pasirnya halus, airnya hijau kebiru-biruan. Sungguh indah ciptaan Allah. Tapi mungkin menjadi kenangan pahit bagi seorang teman bila mana secara tak sengaja beliau terjatuh ke dalam air semasa menuruni bot. Basah beg, rosak kamera dan telefon bimbit. Sedikit ralat juga kerana banyak gambar kami di dalamnya. Namun itulah takdir yang tertulis.Huhu...Di sini pun kami harus berjaga-jaga sebab terdapat banyak kera yang sukar dijangka kelakuannya. Aktiviti terakhir dalam island hopping adalah eagle feeding. Mungkin hari itu dah banyak sangat orang melawat dan bagi makan, jadi helang-helang yang berlegar seolah tidak menghiraukan makanan yang dilemparkan berupa lemak ayam.

Penat dan lapar! Itulah yang dirasai bila kami tiba di daratan.Lepas ni kena bersiap untuk ke Gunung Machincang pulak.Cable Car Time!! Ada juga di antara teman-teman yang tak nak naik sebab gayat tetapi setelah dipujuk, mereka mengikut saja. Kami berlapan terpisah kerana satu gondola maksimum 6 orang.Tetapi sebaik sahaja kami melangkah masuk ke dalam gondola, cuaca bertukar mendung. Lebih tak disangka hujan lebat turun mencurah-curah sewaktu gondola kami tiba di stesen paling atas.Memandangkan cuaca tidak mengizinkan, kami tidak turun dan hanya meneruskan perjalanan untuk turun sahaja.Di sinilah tragedi yang menginsafkan berlaku.Kami berenam tergantung selama kurang lebih setengah jam! Dengan kilat memancar, dengan guruh berdentum, hati manusia mana yang tidak gentar dengan kemarahan dari langit.Aku hanya memandang sayup ke bawah.Tak mampu untuk berkata apa-apa kerana tidak pernah terbayang akan melalui pengalaman seperti ini.Seperti nyawa di hujung tanduk dan sepenuhnya bergantung kepada limpah dan rahmat kasih sayang dari Allah. Ada juga yang telah menitiskan air mata. Ada juga yang tak henti-henti bercakap untuk menghilangkan rasa gemuruh.Mata hanya mampu melihat gondola kosong beransur naik untuk menurunkan penumpang yang terkandas. Setelah beberapa lama bertarung dengan rasa takut dan bimbang, akhirnya gondola kami meluncur turun.Betapa leganya kami bila dapat turun dengan selamat. Namun berdebar-debar pula bila lagi 2 orang masih belum turun hingga maghrib menjelma.Aku dan seorang teman menunaikan solat Maghrib dahulu sementara rakan lain menanti. Alhamdulillah, mereka juga selamat turun. Di dalam kereta masing-masing berkongsi rasa dan pengalaman panik.Riuh satu Innova!Kami menuju ke Pekan Kuah pula yang dikenali sebagai 'syurga coklat dan pinggan mangkuk'.

Letih sekali.
Insaf.
Terasa dikasihi dan dikasihani Allah hari ini.

4 Nov 2012
Hari terakhir kami di Langkawi. Masa yang ada kami habiskan dengan membeli-belah.Sambung balik aktiviti malam sebelumnya.Macam sedih pulak nak tinggalkan Sugary Sand ni. Selalu aku tidur tak lena kalau di tempat baru tapi kat sini memang best.
Aku sangkakan pengalaman mencabar telah berakhir rupanya tidak. Tiket feri yang ada hanyalah pada pukul 5 petang sedangkan tiket keretapi pukul 7.06 petang. Kurang-kurang satu jam baru sampai jeti Kuala Perlis.Itu pun kalau feri bertolak tepat pukul 5 which is agak mustahil. Selalu delay.Dan memang betul pun.Hampir 5.30 baru bertolak. Tiba di jeti pukul 6.30 petang. Kelam kabut dibuatnya sebab menunggu bagasi. Hampir pukul 7 baru kami menaiki teksi.Kami redah hujan yang makin lebat. Basah kuyup menggalas beg yang bertambah berat.Bukan takat berat je bertambah, kuantiti beg pun dah bertambah.Gara-gara beli barang la ni.
Dalam hati kuat mengatakan kami akan terlepas tren.Aduh, kalau terlepas bas mana pulak nak kena naik kan. Pakcik teksi pula sedaya-upaya memecut untuk memastikan kami tiba sebelum tren berlepas.Masa tu aku dah pasrah.

Dengan kasih sayang Allah tiada yang mustahil....

Walaupun kami tiba lewat, jam 7.20 tapi syukurlah tren masih belum tiba. Ya Allah, betapa leganya kami.Disebabkan mengejar masa, beg yang berat tiba-tiba terasa ringan.Badan yang lemah jadi kuat.Apalagi bila terdengar deruan enjin tren, sekali lagi kami menghela nafas lega.Syukur sangat-sangat.
Mungkin disebabkan terlalu letih, semuanya terlelap sebaik sahaja tren mula bergerak. Sedar-sedar sahaja sudah sampai di Rawang.Bila tiba di KL Sentral, solat Subuh kami tunaikan.Usai solat, kami menaiki komuter hingga ke Serdang. Dan pulang ke rumah masing-masing membawa seribu memori yang akan selamanya terpahat di ingatan.

Buat sahabatku....

Ana, Shida, Fatin, Ili dan Ajim....

Semoga ukhuwah ini tidak akan terlerai walau di mana jua kita berada.