Saturday, October 27, 2012

I Love You, Stupid!


Aidiladha 2012 aku menempa sejarah dalam hidup...

Pertama kali menunaikan solat sunat aidiladha.Aku pun tidak tahu dari mana hadirnya perasaan itu tapi aku bersyukur kerana dapat merasa kemanisannya. Sukar digambarkan dengan kata-kata. Bila takbir dan tahmid bergema, wujud satu getaran dalam hati yang menumbuhkan perasaan sayu.Melihat manusia daripada pelbagai kaum aku terfikir beginikah keadaannya di Mekah? Manusia pelbagai lapisan masyarakat, latar belakang, budaya dan negara menjejakkan kaki ke tanah suci dengan satu tujuan ; menunaikan rukun Islam yang kelima dengan penuh rasa rendah diri. Dengan keadaan berasak-asak begitu pasti akan timbul juga rasa kurang senang.Namun cuba kusabarkan diri ini.

Selesai, pulang ke rumah.Membantu serba sedikit urusan kemudian aku hanyut dengan alam khayalan dalam novel I Love You, Stupid! Pada mulanya sesak juga nak menghabiskan novel yang tebalnya mengalahkan Kamus Dewan. Seorang teman mencadangkan novel ini. Sebagai seorang kaki novel macam aku, pasti sukar menolak.



Novel ini tidak lari dari tema kasih sayang dan cinta. Namun disembunyikan dahulu dengan latarbelakang kepahitan dan kesengsaraan masyarakat Kemboja. Kesan daripada kekejaman Pol Pot. Dan Iris, watak remaja yang dibesarkan dengan penuh kemewahan dan tidak pernah memikirkan perasaan orang lain akhirnya berjaya dilentur dengan satu harga yang mahal.....kematian Ahmad, kanak-kanak Kemboja yang cekal,bijak dan berjaya membuka mata hati Iris yang dikaburi harta dan kemewahan. Buta tentang hukum hakam Islam. Firman, pengawal peribadi yang sangat sinis tetapi terlalu menjaga kepentingan Iris hingga hampir tergadai nyawa membuatkan Iris sedar betapa pentingnya Firman yang pernah dianggap sebagai Eye Mo atau boneka sahaja.

"I pembunuh senyap"-Iris

Yang pasti, novel ini mengingatkan aku jua pada seseorang.Entah kebetulan apa yang menimpa, ada saja hal yang berkaitan dengan dirinya dalam cerita ini.Buat aku senyum sendiri. Biarlah dia hanya kekal menjadi 'sesuatu yang istimewa' dalam hati ini. Biarlah dia tidak pernah tahu.Aku hanya mahu Allah saja tahu rahsia hatiku. Harapanku.Rasa nak jerit jugak "I Love You, Stupid!" kat dia tapi nanti dia ingat aku yang Stupido.And he is not Firman yang memendam perasaan.I think he does not like me either.T_T

 Dan kerana aku sendiri tidak pasti perasaan ini dan tidak mahu meletakkan pengharapan yang tinggi tanpa kebergantungan dengan Allah SWT.Lalu aku tinggalkan 'dia' dengan berat dan mengharapkan agar dia bahagia dan sentiasa mendapat petunjuk dan rahmatNYA.Kerana doa yang makbul adalah mendoakan seseorang tanpa pengetahuannya.

p/s - ada banyak inspiring sentences dalam novel ILUS.Insya Allah akan share nanti.

No comments: