Wednesday, July 09, 2008

Berbaloi atau Tidak?Fikirkan

Hari kedua taklimat staf lantikan baru. Bersama Seksyen Kaunseling,seksyen yang sering disalah anggap sebagai tempat bagi orang bermasalah atau sakit jiwa.Itulah yang diutarakan oleh kaunselor di situ.Aku berpuas hati dan seronok dengan cara penyampaian mereka.Tak terasa sudah 2 jam berlalu.Semuanya sporting dari ketua sampailah ke peringkat anak buah.Memang tak kering gusi.Dan yang pasti, pendekatan yang dilakukan adalah informal walaupun hal yang dibincangkan adalah serius.

Aku sengaja ingin berkongsi salah satu topik yang disampaikan pada hari itu.

Pn R : Siapa kat sini yang pernah mengalami putus cinta?Hmm...abang-abang kat sini nampak macam bujang tak bujang je ni (satu Bilik Seri Amar gamat dengan ketawa para staf.Muka aku dah panas.Sensitif)

Dia menyambung lagi...

Pn R : Kalau tanya pompuan ni dia mcm shy2 sikit kan.Kang meleleh air mata.Kita tanya abanglah.Oklah,macam mana?Pernah ditinggalkan?
(Lelaki 'A' menjadi mangsa soalan maut.Nasib tak tanya aku. Dengan wajah selamba tapi malu-malu asam dia membalas)

Lelaki A: Pernah
Pn R: Camne rasanya ditinggalkan?Kalau kita meninggalkan xde hal kan,syok,dapat org baru ye tak?
Lelaki A: Frust berlipat (ketawa lagi)
Pn R:Wah, pertama kali saya dengar term frust berlipat ni.Apa efeknya paa tingkah laku anda?Ada tak yang lain dari kebiasaan?
Lelaki A:Kalau selalu makan teratur,sekali makan x tentu masa.
Pn R : Makan je la tak ikut masa.Yang lain?Setengah orang kecewa tak lalu makan,tapi ada yang makin berselera kan?(gelak lagi.kalau aku kurang selera kot.sebab tu kurus melidi)
Pn R :Kenapa kita rasa macam tu?Apa yang menyebabkan perasaan kita tak tenang,buat semua serba tak kena?Semuanya tak lain tak bukan adalah disebabkan oleh KOGNITIF dan pemikiran kita sendiri.Cuba berhujah dengan pemikiran.Kita terlalu mengharapkan yang orang ini akan jadi suami atau isteri kita.Sedangkan siapa yang tentukan macam tu?Pak Lah pun tak cakap macam tu kan?Undang-undang mana yang kata dia akan sayang kita sampai mati?Undang-undang negara mana?Lagi satu,tanya pemikiran....BERBALOIKAH KITA SIMPAN PERASAAN ITU?

Rasa pijar je muka dengar kenyataan tu.Macam tersimbah dengan air pun ye.Tiba-tiba macam tersedar.Betul jugak.Berbaloi ke? Aku sedih-sedih pun aku dapat apa?Dia terus bahagia.tak berbaloi beb,langsung tak berbaloi,hatiku berbisik.

Nampaknya matlamat kena tukar secepat mungkin.

  1. Nak ada lesen-dah ada tapi takut nak drive.kelemahan yang akan diatasi secepat mungkin
  2. Nak ada kereta sendiri-tujuannya x nak menyusahkan orang kena hantar aku sana sini.tapi tak tau bila aku boleh capai.
  3. Nak ada kerja tetap-alhamdulillah,baru je dapat.
  4. Nak jadi novelis-masih dlm pembikinan.adussss....aku kena capai KPI ni.
  5. Nak jadi cool-aku nak kurangkan panas baran aku,cuba pupuk agar lebih sabar.
  6. Nak tambah amal ibadat-tambah yg sunat,maintain yg wajib.dalam usaha.
  7. Nak berbakti pada family-aku akan cuba buat yang terbaik untuk family aku.
  8. Nak jadi staf yang rajin dan tak berkira
JODOH?
"TIDAK AKAN BERLAKU SESUATU PERKARA MELAINKAN DENGAN IZIN ALLAH"

No comments: