Thursday, June 21, 2007

Atas Nama Cinta:Lily Suriani


Atas Nama Cinta
Tagline:"Akulah penunggu cinta yang tegar...menanti di mana-mana sampai bila-bila"

Ardini...
Aku sangat menyintaimu Dini,tapi kenapa saat kita berdua ada tembok yang memisahkan kemesraan kita?Mengapa tindakanku berbeza daripada naluriku? Mengapa aku begitu tega mengasarimu sayang sedangkanhatiku menghalang?Gugurnya air matamu ibarat belati yang menghiris nipis-nipis hati ini.Aku bingungdengan apa yang terjadi antara kita?Bagaimana harus aku menanganinya,kasih?Dini...hanya engkau permaisuri yang kekal bersemayam di persada hati insan bernama Firas...

Firas...
Menjadi insan kesayanganmu merupakan perkara paling indah pernah terjadi dalam hidupku.Gurauanmukerap kali membuat aku tersenyum.Pujianmu menjadikan aku insan paling bahagia.Kata-kata manisyang tidak pernah lekang dari bibirmu menjadikan aku sanggup berkorban walaupun nyawa menjadi galangganti.Namun,mengapa engkau tidak pernah menghargainya,suamiku?Apakah lelaki hanya pandai menanam tebudi pinggir bibir?Firas...walau aku dilempar cercaan seluruh dunia,namun meninggalkanmu tidak akanpernah wujud dalam kamus hidupku...kerana aku isteri yang akan sentiasa membela nasibmu.

Membaca novel tulisan Lily Suriani sememangnya membuat aku tenggelam dalam suasana yang diciptakan dalam setiap bab.Bahasanya mudah,namun tetap mempunyai nilai tersendiri.Unsur humor yang diterapkan dalam perbualan cukup membuat aku ketawa sendiri.Sesekali aku membayangkan situasi yang cuba digambarkan oleh penulis dalam ayat-ayatnya.Seperti Pelabuhan Kasih,Lily Suriani tidak akan lupa untuk menerapkan peri pentingnya wanita Islam menjaga peribadi dan tingkahlaku.Pada pandangan aku,ini secara tidak langsung memberikan panduan kepada pembaca yang rata-ratanya golongan remaja yang sering kita dengar acapkali tewas dalam perangkap perasaan juga pengaruh rakan.
Buat teman yang inginkan bahan bacaan yang santai namun sarat dengan pengajaran,silalah dapatkan novel kesayanganku ini.Pasti tidak mengecewakan.Nampaknya hasil karya Lily Suriani menepati citarasaku yang menjadikan novel sebagai salah satu sumber hiburan dan pembekal ilmu pengetahuan.

Sampai ketemu lagi...salam sayang

No comments: