Saturday, January 26, 2013

Cahaya


Sudah banyak hari perangkaan penulisanku terhenti. Aku sepertinya terasa payah untuk memulakan kembali.Bingung. Mengapa ya selalu mengalami saat-saat seperti ini? Ya Allah, bantulah aku.

Dalam masa 2 hari ini aku membaca buku hasil karya Mbak Oki Setiana Dewi  berjudul Cahaya Di Atas Cahaya. Kisah pengalamannya mencari ilmu di Mekah. Tentu sekali penulisannya detail kerana beliau sendiri melalui pengalaman yang digarap lewat penulisan. Tersentuh. Sehingga air mata mengalir deras. Entah bila kaki ini mampu menjejakkan kaki ke Tanah Suci. Selain itu, beliau juga berkongsi tentang kisah teman-teman seperjuangan yang ditemuinya sepanjang pembelajarannya. Kerana beliau juga, aku menonton Ketika Cinta Bertasbih. Hahaha nampaknya kuat juga pengaruh Oki ya setelah aku menghadiri Konvensyen Fiqh minggu lalu. Aku memang suka dan kagum dengan penulis Indonesia dan juga sutradara filem Islamik mereka. Penuh mesej. Disampaikan dengan penuh keilmuan dan perasaan.Bagi aku, sukar mencari hasil seperti ini di negaraku. Yang ada hanyalah karya jenaka,hantu dan kisah keluarga yang pincang. Moga suatu hari Malaysia juga mampu mengetengahkan filem genre seperti ini dan pelakon yang 'real'...

Jika ada rezeki, ingin juga mendapatkan karya Oki 'Melukis Pelangi'.

Dan...

Mungkin aku juga bisa menulis sesuatu yang boleh dibanggakan dan membawa manfaat...suatu hari nanti, Insya Allah....
"Tersenyum adalah dakwah,menolong kesulitan orang lain adalah dakwah,bersikap santun adalah dakwah"

2 comments:

zallman said...

saya baru balik dari bandung..org sana memang ada citarasa

Nashrin said...

yeke dah lama x masuk blog sdr