Sunday, December 09, 2012

Kenapa Kamu,Bukan Dia (2)


"Assalammualaikum warahmatullah...."
Luqman Hakim meraup wajah setelah usai mengucapkan salam di akhir solat Isyak. Baru saja kedua tangannya ditadahkan untuk menitipkan doa buat Yang Maha Esa, kedengaran bunyi pintu biliknya ditolak perlahan. Luqman Hakim menoleh seketika. Puan Asma, ibunya berdiri di muka pintu. Terasa bersalah kerana mengganggu, ibunya memberi isyarat agar beliau meneruskan. Memandangkan ibunya telah pun melabuhkan punggung di birai katil, Luqman Hakim cuma membaca wirid pendek. Pasti ada hal penting yang cuba disampaikan oleh ibunya. Kalau tidak masakan sampai sanggup menunggunya hingga usai solat.
“Man doa apa?” soal Puan Asma. Luqman Hakim menanggalkan kopiah lalu mengesot menghampiri ibunya. Kedua belah lutut ibunya dipegang. Merenung wajah sederhana itu dengan senyuman tergaris di bibir. Tanda kasih dan hormat seorang anak.
"Doa supaya mak Man ni panjang umur, murah rezeki dan awet muda selalu.Supaya ayah sentiasa sayang dan tak terfikir nak buka cawangan!" sebaik sahaja Luqman Hakim menghabiskan ayat, satu cubitan singgah di lengannya. Dia mengaduh kesakitan sambil ketawa besar. Cepat-cepat dia menjauhkan diri dari ibunya. Takut kena satu das lagi. Perit!
“Kalau bab merepek tu bagi je la kat Man.”
Ala, Man gurau je mak. Takkan ‘touching’ kot.”
“Mau tak ‘touching’. Isu sensitif tu. Tak ada perempuan yang dah kahwin yang tak melenting bila bab tambah cawangan ni.” Alamak, salah tempat mau gurau daa…dah jadi isu berat pulak mak ni.
“Iyolah mak. Ampun beribu ampun. Takkan berani de abah tu cari lain mak. Mak lah ibu yang terhebat di duniaaa!!” jerit Luqman Hakim sambil memeluk erat Puan Asma. Inilah nasib dapat anak ‘loyar buruk’. Hilang rasa geram dengan gelagat anaknya yang suka mengusik. Jujur, jauh di hatinya rumah itu memang sunyi jika Luqman Hakim tiada. Anak-anaknya yang lain sibuk dengan hal masing-masing. Maklumlah kebanyakannya sudah berkeluarga. Namun begitu Puan Asma tetap memanjatkan syukur kerana mereka masih rajin mengunjungi dia dan suami paling kurang sebulan sekali jika ada kelapangan. Hanya anak bongsunya ini sahaja yang masih menetap di sini. Itu pun setelah setahun menetap di Australia kerana menyambung pelajaran peringkat Master.
Puan Asma serba salah mahu menyampaikan hasrat hatinya. Tapi sebagai ibu, hanya satu harapannya; mahu melihat anak kesayangannya bahagia. Agaknya macam mana reaksi dia bila aku cakap pasal hal ni?

“Man, dalam doa tadi Man tak doa ke supaya dipertemukan jodoh?” Luqman Hakim tersentak dengan pertanyaan spontan yang keluar dari bibir Puan Asma. Perlahan dia meleraikan pelukan. Erk, aku rasa mak aku ada agenda lain ni. Apasal aku rasa macam tak best je ni? I smell smomething fishy around here.

"Lain macam je soalan mak ni?"
" Sebenarnya Mak Ngah nak kenalkan Man dengan anak kawan dia," satu keluhan dilepaskan. Again! Aku ingat dah habis dah isu ni.
"Ala mak...malaslah..."
"Jumpa la dulu. Sampai bila Man nak membujang. Dah nak masuk 33 dah," Puan Asma cuba memujuk anak bujangnya. Sejak anaknya itu putus tunang 2 tahun lalu, Luqman Hakim seolah-olah serik untuk menjalinkan hubungan dengan mana-mana wanita. Masa lapangnya dihabiskan dengan aktiviti lasak bersama teman-temannya. Minat yang paling digemarinya adalah sukan bermotor. Puas Puan Asma cuba memperkenalkan anaknya itu dengan anak-anak rakannya tapi hampa. Luqman Hakim menolak mentah-mentah.

"Dengan siapa pulak kali ni mak?" Luqman Hakim berdiri. Badannya disandarkan ke dinding. Air mukanya berubah menjadi serius.
"Ingat tak Mak Ngah ada tunjuk gambar budak tu dalam Facebook? Man ada add dia kan?" Facebook? Luqman Hakim cuba mengingat kembali. Seingat dia memang ada seorang. Mereka pernah juga berbicara tapi hanya setakat di atas talian. Itu pun cuma sekali dua dan beberapa bulan yang lepas. Setelah itu mereka tidak berhubung. Sama ada dia atau gadis itu tidak memulakan apa-apa.

"Hurm...." Luqman Hakim mengiyakan. Gadis yang....namanya pun tidak tercatat dalam ruang memorinya!

"Lusa Man ikut mak dan Mak Ngah melawat kawan dia tu. I don't want to hear any excuse." Aku kena bertegas kali ini, bisik hati kecil Puan Asma.
"Tapi mak                "
"Kalau Man sayangkan mak, ikut cakap mak. Selepas Man jumpa dia, terpulang pada Man untuk putuskan ikut kehendak Man. Hanya ini satu permintaan mak." Puan Asma beredar meninggalkan anaknya sendirian. Luqman Hakim terdiam. Kata-kata mak membuatkan hatinya pedih. Bersungguh benar mak untuk melihat dia berumah tangga. Tidak sampai hati pula dia untuk mengecewakan permintaan ibunya kali ini.

Well, siapalah gadis yang akan dipertemukan dengan aku agaknya...

No comments: