Saturday, September 13, 2008

Aku Memasak?







Ehem...hari ini kita akan belajar cara-cara memasak sambal sotong. Hahahah!! Bukan korang, aku yang sebenarnya baru nak mencuba. Dulu masa cuti semester bukan aku tak pernah dipertanggungjawabkan memasak untuk tengah hari. Cuma sekarang ni dah lama sangat aku tak masuk dapur. Banyak yang dah lupa. Bila dah kerja ni lagilah masanya tak menentu. Di pejabat memang tiada masa senggang langsung tapi sempat jugak aku curi-curi YM. Kadang-kadang weekend pun kena bekerja ataupun kena balik lambat pada hari-hari biasa.




Okaylah. Kita mula.




a) Panaskan minyak masak dulu. Lepas tu bila dah panas, masukkan cili yang telah dikisar. Aku suka cili banyak tapi sebab bulan puasa takut sakit perut cilinya dkurangkan sikit.




b) Lebih kurang 3 minit lepas tu, masukkan bawang besar yang telah dipotong bulat-bulat. Mak aku selalu bebel cara aku potong bawanglah.”kalau nak masak ni potong bulat”. Tapi aku kata sama je masuk dalam kuali bercerai jugak dia. Ekekek.Dalam hati je la aku jawab pun. Sah anak degil.




c) Kemudian mak aku curahkan air asam jawa kat sambal yang aku tengah kacau tu. Masukkan asam keping pun tak salah kan? Masukkan garam dan gula secukup rasa juga.




d) Bila dah naik minyak (bab nila aku ‘konpius’),baru masukkan sotong kegemaran aku tu. Kacau sikit-sikit.”Ini bukan masak lemak nak kacau-kacau”. Kena lagi.




e) Aku pun berdiri tegak sambil menggaulkan sotong tu supaya sebati dengan cili tu. Dalam hati tertanya bila yang dikata dah masak ni? Lama jugak ni tunggu hampir 15 minit. Tunggu cili masak betul dan sotong kecut. Betul ke teori aku?




f) Akhirnya sambal sotong kegemaran aku pun siap setelah aku memasaknya sambil dipantau ‘chef’ rumah aku. Siapa lagi kalau bukan mak aku. Kalau tak siapa nak jawab soalan aku “Mak ni dah ke belum?” ahahhaahh!!







2 comments:

Humyrah said...

Huhuhuhu...

Hantarla sikit kat Pontian ni.

Rosez said...

Syabas.. Syabas.. Welcome welcome to memasak club..